Közös nyári tábor az ország szívében

Dunapataj – Szelid, 2014. augusztus 13-18.

2014. augusztus 13. (szerda) – 1. nap

Megérkezés után gyorsan belaktuk a faházakat, megismerkedtünk a tábor napirendjével, a balesetvédelmi rendszabályokkal. Közös sétát tettünk a tábor körül, majd irány a Szelidi-tó, ahol kedvünkre fürödhettünk, labdázhattunk a vízben.

Vacsora után közös foglalkozáson vettünk részt. Felelevenítettük a legfontosabb tudnivalókat az Unióról, vaktérképen jelöltük meg az országokat, fővárosukkal együtt. Estére már szinte mindenkit név szerint ismertünk a gyomaendrődi gyerekek közül.

2014. augusztus 14. (csütörtök) – 2. nap

A délelőtt a sport jegyében telt el, testvériskolás barátainkkal együtt fociztunk, tollaslabdáztunk. Az ebéd utáni első közös foglalkozáson a feladat címerrajzolás volt csomagolópapírra – tetszőleges technikával. 14.00 órakor indultunk – szabadidős program keretében - a Tó-túrára. Vezetőnkkel bejártuk a „Kékmoszat tanösvényt”, megismerkedtünk a Szelidi-tó hal-, növény-, állat- és madárvilágával, majd kis csoportokban csónakon is felfedeztük a nádas világát. A vacsora utáni közös foglalkozáson csoportokban dolgoztunk, egyes uniós tagországok ünnepeivel ismerkedtünk meg.

2014. augusztus 15. (péntek) - 3. nap

A korai indulásnak köszönhetően szinte mindenki aludt még a buszon, mely Gemencre vitt bennünket. Kisvasúton utaztunk a Gemenci erdőben, mely rendszeresen elöntés alá kerülő 180 km2-es területével nem csak Magyarország legnagyobb ártéri erdeje, hanem európai viszonylatban is egyedülálló. Szebbnél szebb tájakon haladtunk végig, megfigyelhettük az állatokat, az erdei tanösvény bejárása során megismerkedtünk az erdő állat- és növényvilágával, a Duna mederváltozásaival. A néprajzi múzeum betekintést enged a Sárköz néprajzába és bemutatja a gímszarvast, ill. az ártér élővilágát, valamint az erdészet, a gazdálkodás összegyűjtött tárgyi emlékeit. A halászati bemutatóhely segítségével ismerkedhettünk meg e páratlan, növény- és állatvilágát tekintve egyedülálló tájjal, az ősi mesterségek egyikével. Hazafelé rövid bajai városnézés után óriási adag fagyival hűsítettük magunkat.

2014. augusztus 16. (szombat) – 4. nap

Az egyik legérdekesebb szabadidős program ma volt – a kenyérsütés. A kenyér születése című programon megismerkedtünk az ősi kenyérsütési módokkal, a lisztfélék sikértartalmával, majd kenyeret sütöttünk igazi búbos kemencében. Mi gyúrhattuk, dagasztattuk a kenyeret, majd töltöttük meg a cipókat kolbásszal, reszelt sajttal. Előtte természetesen a fiúk begyújtottak a búbos kemencébe. Az ebéd utáni foglalkozáson az uniós szakácsművészettel ismerkedtünk meg.

Szabadidős program keretében lovaskocsin utaztunk Bakodpusztára, ahol bemutatót kaptunk a pusztai élet mindennapjairól, csodálatos lovasbemutatón vettünk részt, megtekintettük a 100 lovas istállót, a szürkemarha csordát.

Az esti közös foglalkozás keretében az otthonról hozott gyümölcsökből pompás gyümölcsöstálat készítettünk óriási adagban. A siker nem maradt el – minden elfogyott!

2014. augusztus 17. (vasárnap) – 5. nap

A délelőtti foglalkozás keretében élményfüzeteinkben dolgoztunk, rövid kis visszaemlékezéseket írtunk az egyes programokról, foglalkozásokról. Mindenkinek egy-egy menüt is össze kellett állítania, hogy új barátait mivel várná otthon.

Szabadidős foglalkozás keretében délelőtt aszfaltrajzversenyen vettünk részt, mindenki azt rajzolhatott, ami legkedvesebb idáig szívének a tábori programokból.

Délután jól sikerült számháborúval zártuk a tábori programokat. El kell ismerni, hogy a szúnyogok legyőzték mindkét csapatot, de ez bennünket nem zavart. A lényeg az volt, hogy óriásit játszottunk!!!

Az esti foglalkozáson az eddigi témákhoz kapcsolódó kérdésekre kellett válaszolnunk, TOTO-kat töltöttünk ki.

A tábor zárásaként a közösségi házban gyűltünk össze mindnyájan. Jókívánságainkat, új barátainkról szerzett pozitív benyomásainkat egymásnak ajándékoztuk, majd közös nyársalással zártuk a tábort.

2014. augusztus 18. (hétfő) – 6. nap

Délelőtt már csak egy gyors foglalkozásra maradt idő, mert össze kellett csomagolnunk, és még egy utolsót fürdenünk is kellett a Szelidi-tóban. A vetélkedő értékelése ebéd után volt, ahol mindenki oklevelet, ajándékot is kapott. „Élmény-fán” rögzítettük emlékeinket.

A tábor ideje alatt a két iskola tanulói kis közösséggé formálódtak, a közösen szerzett élmények, a játékos feladatok, az együtt feldolgozott ismeretek közel hozták egymáshoz a gyerekeket. Életreszóló, személyes barátságok, közös fényképek, együttes élmények születtek. E tábor nélkül ez sohasem valósulhatott volna meg.

Szelidi-tavi nyári tábor

A ”Hazai és nemzetközi testvériskolai kapcsolatok kialakítása” című pályázat keretein belül iskolánk 25 tanulója augusztus 13-tól-18-ig egy élményekben gazdag nyári táborban vett részt a Jászladányi Móra Ferenc Általános Iskola tanulóival közösen a Szelidi-tónál. A tábor legfőbb célja az volt, hogy a két iskola tanulói és pedagógusai a közös programok megvalósításán keresztül minél közelebb kerüljenek és minél jobban megismerjék egymást.

Ezalatt az egy hét alatt tartalmas programokon vettünk részt, sétáltunk Kecskemét és Baja belvárosában, utaztunk kisvasuton a gemenci erdőben, Bakódpusztán láttunk egy csodálatos lovasbemutatót  sütöttünk tökipompost, végigsétáltunk a Kékmoszat tanösvényen és csónakról figyeltük a tó élővilágát. Szabadidőnkben számháborúztunk, nyársaltunk, sportjátétékokat játszottunk, strandoltunk és egy izgalmas éjszakai túrán vettünk részt. Fáradtan, de élményekkel, barátságokkal gazdagodva tértünk haza.

Útközben megálltunk egy rövid városnézésre Kecskeméten, ahol megtekintettük a kecskeméti Cifrapalota különlegesen szép épületét, a kecskeméti Nagytemplomot, valamint a Katona József Színházat, délben pedig meghallgattuk a Városháza előtt  felcsendülő harangjátékot. A szálláshelyünk elfoglalása után a délután további részét a szabadstrandon töltöttük, este pedig találkozhattunk testvériskolánk tanulóival és pedagógusaival. Az esti ismerkedős játékok közelebb hozták a gyerekekeket és rövid időn belül  vidáman játszottak, beszélgettek egymással. A következő nap reggeli tornával kezdődött, majd a reggeli után a ’Kenyér születése ’ program keretein belül megismerkedhettünk a különböző kenyérsütési módszerekkel, a búbos kemence működésével, majd két féle kenyértésztát és egy lángostésztát (töki pompost) gyúrtunk be és sütöttünk ki a kemencében. Délután különböző csapatjátékok következtek, szólásokat mutogattunk el, titkosírást fejtettünk meg és  plakátokat készítettünk az Egészséges életmód témakörön belül. Péntek reggel korán indultunk a jászladányi gyerekekkel közösen Gemencre. Itt rengeteg érdekes program várt ránk. Megtekintettünk egy rövid kisfimet Gemenc növény és állatvilágáról, kisvasutaztunk a gemenci erdőben, ahol megfigyelhettünk sok szarvast és vaddisznót, bejártuk az erdei tanösvényt és megtekintettük a halászati kiállítást. Hazafelé úton Baján fagyiztunk, majd a délutáni nagy melegben a tóparti strandon frissítettük föl magunkat. Éjszaka egy sokak által várva várt program következett, az éjaszakai túra, ahol egy sötét erdőn kellett tapogatózva keresztül menni, zseblámpa nélkül. A következő nap a Kékmoszat tanösvényt ismertük meg,  ahol a Szelidi-tó élővilágát mutatta be a túravezetőnk, majd ezután kis csoportokban csónakon fedeztük föl a nádas élővilágát. Délután lovaskocsin indultunk testvériskolánk tanulóival és padagógusaival együtt Bakódpusztára,ahol  egy látványos lovasbemutatón vettünk részt, majd a bemutató után megtekintettük az istállót, megcsodáltuk a gyönyörű lovakat, kiscsikókat és csacsikat. A napot nyársalással zártuk. Vasárnap délelőtt két csapatra bomlott a gyomaendrődi tábor és  különzőző bizalomjátékokat, sorversenyeket játszottunk majd egy higéniával kapcsolatos keresztrejtvény megfejtése után a strandon frissíttetük föl magunkat. Délután mindenki nagy örömére számháborúzni indultunk a jászladányi gyerekekkel a tábor közelében lévő erdős területre.  A tábort egy mindenki számára nagyon élvezetes ’Biztató mondat’ nevű játékkal zártuk, melyben minden jászladányi és gyomaendrődi gyerek és pedagógus részt vett. A játék során a gyerekek és tanáraik üzenhettek egymásnak, pozitív gonolatokat írhattak egymásról.

A hétfő délelőtt már a készülődés és pakolás jegyében telt. Ebéd után, a búcsúzkodást követően Kalocsára indultunk, ahol megtekintettük a kalocsai érsekséget, fagyiztunk, majd fáradtan de rengeteg élménnyel és sok új barátsággal gazdagodva indultunk haza. Gyorsan eltelt ez a 6 nap, de nagy izgalommal várjuk a következő közös programot.