Jászladányi programok

 
 

2015. májusban a projektfeldolgozásokon az Európai Éveket vettük számba 2010 óta. Megtanultuk, milyen célt szolgálnak az Európai évek, hogyan dől el és mi lesz az év témája.

 

 

2015. májusban a tantárgyi fejlesztéseken először egy PPT-t néztünk meg a magyarországi veszélyeztetett állatokról, növényekről. Megismerkedtünk a Vörös lista fogalmával, céljaival. Az Interneten található anyagokból vázlatokat készítettünk.

 
 

2015. május 30-án Aggtelken voltunk, a Világörökség részét képező Baradla-Domica barlangrendszerben. Megismerkedtünk a Baradla-barlang 6,7km hosszú főágával, a túrát 4 óra 20 perc alatt teljesítettük. A túra az aggteleki főbejárattól indult és egészen a Hangversenyteremig az útvonala megegyezik a rövidtúra útvonalával. A teremből azonban az út a Csónakázó-tó mellett vezetett tovább a tó végénél lévő gátig.

 Innen kezdődtek a kalandok! A barlang kiépítetlen szakaszán a közlekedést a szükséges helyeken létesített hidak, lépcsők segítették, a világítást pedig a csoport tagjainak lámpái biztosították egészen a Vörös-tói-ág becsatlakozásáig. Sokszor csak botorkáltunk, csúszkáltunk a vizes köveken, de szerencsére baleset nem történt.

A kalandtúra felejthetetlen élménye zenehallgatással egészült ki a páratlan akusztikájú aggteleki Hangversenyteremben, valamint a jósvafői Óriások termében.
 
 
2015. május 28-án tartottuk meg projektzáró foglalkozásunkat. Visszaidéztük a másfél év legfontosabb eseményeit, legérdekesebb történéseit. A kirándulásokat, a vetélkedőket, a gyárlátogatásokat, a nyári tábort, az együtt töltött sok-sok izgalmas órát. Mindenki apró kis ajándékot kapott, ami örök emléke marad ennek a projektnek.
 
 

2015. május 22-23-án Poroszlón voltunk az utolsó közös testvériskolai kirándulásunkon. Sajnos, a rossz idő kicsit elrontotta a programokat, áztunk-fáztunk. A Fűzfa Hotel És Pihenőparkban fantasztikusan éreztük magunkat, a szobák csodálatosak voltak. Az 1. napot a Tisza-tavi Ökocentumban töltöttük, amely bemutatta a Tisza-tó természeti kincseit, rejtett csodáit. A látogatóközpont Európa legnagyobb édesvizű akváriuma. Az akváriumban olyan élményben volt részünk, mintha a víz mélyén sétálnánk. Az egymillió liter össztérfogatú akváriumrendszer nem csak méretében, de komplexitásában is egyedi. A forrástól a tó mélyéig mutatja be a fajokat: az apró kövi csíktól az egykoron hazánkban élt vizáig. Itt a világ legnagyobb édesvízi halának 2 méteres példányai a fejünk fölött úszkáltak. A 2. napon már szakadó esőben mentünk át a Kalandszigetre, ahol „igazi kalandban” volt része annak, aki nem ázott bőrig. A Kalandsziget a Tisza-tó közepén Tiszafüreden helyezkedik el és számtalan élményekkel teli programot kínál mindenki számára a sport és szabadidő aktív eltöltésére egy csodálatos erdei környezetben. Mi a 140 akadályból álló kalandpálya rendszert próbáltuk ki, kisebb-nagyobb sikerekkel. Az élmény felejthetetlen volt, igazi adrenalin-próba!

 
 

2015. május 18-án ismét versenyeztünk. Eddigi uniós ismereteinkről adtunk számot az EU-kvíz keretében, miután PPT segítségével „átismételtük” a legfontosabb tudnivalókat az Európai Unióról. Most nem csoportban dolgoztunk, hanem egyénileg. A TOTÓ kitöltése után villámkérdések következtek, amíg az értékelés elkészült. A helyezettek oklevelet és jutalmakat vehettek át. Az eredményhirdetés után közösen meghallgattuk az EU himnuszát.

 

 

2015. május 11-én emlékeztünk meg a „Madarak és Fák Napjáról vetélkedő keretében.

A Madarak és Fák Napjának célja, hogy különböző megemlékezésekkel, rendezvényekkel a társadalom, különösen az ifjúság természetvédelem iránti elkötelezettségét kialakítsa, elmélyítse. Időpontja a hatályos természetvédelmi törvény szerint minden év május 10-e.  A hagyomány immáron több mint száz éves. Megszervezésének közvetlen előzménye a hasznos madarak védelme érdekében 1902-ben kötött párizsi egyezmény, mely után Chernel István ornitológus még ebben az évben megszervezte az első madarak és fák napját.

A 25 gyerek 5 fős csapatokban versenyzett, érdekesebbnél-érdekesebb feladatokat kellett megoldaniuk. A vetélkedő eredményhirdetéssel zárult, majd közösen 8 darab tuját ültettünk el az iskola udvarán.

 
 

2015. május 6-án a parkerdőben voltunk kerékpártúrán. Ebéd után indultunk, felszerelkezve pumpákkal, láthatósági mellényekkel, uzsonnával, vízzel. Megbeszéltük, hogy milyen sorrendben haladunk egymás után, milyen követési távolságot kell betartanunk, stb. Külön figyelmet fordítottunk a természet megóvására, kértük a gyerekeket, ne szedjenek virágot, ne nyúljanak a növényekhez, és ne szemeteljenek. A szülők segítségével sikeresen teljesítettük a túrát, testnevelésből mindenki kapott egy-egy ötöst. Sokan nagyon elfáradtak, nyűgösek voltak. A gyerekek állóképessége mindenképpen fejlesztésre szorul!

 

 

2015. áprilisban a projektfeldolgozásokon Európa természetvédelmi területeivel, a NATURA 2000 céljaival ismerkedtünk meg.

 

 

2015. áprilisban a tantárgyi fejlesztéseken az EU csatlakozás előnyeit, hátrányait ismertük meg. Megnéztünk egy környezetvédelmi és szelektív hulladékgyűjtésről készült PPT-t.

 
 
2015. április
 

Áprilisban gyomaendrődi barátainkat láttuk vendégül a 20. TÁTIKA rendezvényünkön.

 

 

2015. márciusban a projektfeldolgozásokon a fogyasztói szokások alakítása volt a téma; energiatakarékos izzók használata, mosogatás, tisztálkodás – nem pazarló módon! Megismerkedtünk az ökocímrendszer használatával, a zöld fővárosokat az Interneten kerestük meg.

 

 

2015. márciusban a tantárgyi fejlesztéseken a globális környezetei problémákkal foglalkoztunk, gyakoroltuk az önálló véleményalkotás kifejezését.  Megismerkedtünk a légkörhöz kapcsolódó globális problémákkal is.

 

 

2015. februárban a projektfeldolgozásokon a munkaügyi központok szerepével ismerkedtünk meg. Információkat gyűjtöttünk az Interneten, a „Fiatalok New Deal” programját ismertük meg az Egyesült Királyságban.

 

 

2015. februárban a tantárgyi fejlesztéseken az EU történeti áttekintése után az EU-s országok viselkedéskultúrájával, illemszabályaival ismerkedtünk meg. Összehasonlítottuk a különböző államformákat.

 
 
2015. február
 

Februárban Szolnokon a Szigligeti Színházban voltunk, Óz, a nagy varázsló című előadást tekintettük meg. Izgatottan készültek a gyerekek, hiszen mindenkinek ez volt az első színházlátogatása. Ez egy kultikus darab. Ott van benne a barátság, a kitartás, a hűség, a célért való küzdelem, a változtatásra való késztetés. Nemcsak gyerekeknek szól ez, de a felnőtteknek is tanulságos, azon túl, hogy nagyon szórakoztató. 

 

 

2015. januárban a projektfeldolgozásokon az EU nyújtotta karrier-lehetőségekről beszélgettünk. Önéletrajzot írtunk, bemutatkozó levelet készítetünk, megvitattuk, hogy mit jelent számunkra a karrier.

 

 

2015. januárban a tantárgyi fejlesztéseken megbeszéltük az önéletrajz formájának tartalmát, önálló fogalmazást írtunk egy álláskereső cégnek. Tanulmányoztuk a külföldi munkavállalás feltételeit.

 
 
2015. január
 

A pályaválasztási vetélkedőt a továbbtanulásra való felkészülés időszakában, a jelentkezési lapok beadása előtt szerveztük meg januárban.

A feladatokat úgy állítottuk össze. hogy a tanulók fel tudják használni azokat az ismereteket, amelyeket a Pályaválasztási kiállításon, illetve a FIT központban szereztek.

A vetélkedővel segítséget szerettünk volna nyújtani a tanulóknak – képességeiknek és érdeklődési körüknek megfelelő – a megfelelő szakma, illetve iskola kiválasztásában.

A verseny során a tanulók kommunikációs, helyzetfelismerő, lényeglátó és kreatív képességei egyaránt felszínre kerültek. A vetélkedőn a 7-8. osztályos tanulók vettek részt, a többiek szurkoltak. A tanulók 5 fős csapatokban versenyeztek. A feladatok javítása, értékelése szóban és írásban a helyszínen történt. Így a vetélkedő végén eredményt tudtunk hirdetni, az okleveleket is kiosztottuk.

 

 

2014. decemberben a projektfeldolgozásokon a téma az EU főbb intézményeinek jellemzői, azok feladata, hatásköre, a döntéshozatali folyamatok és eljárások menete volt. Az Internet információit gyűjtöttük össze, sok új ismeretet dolgoztunk fel.

 

 

2014. decemberben a tantárgyi fejlesztéseken rövid ismertetőt hallottunk a kalendárium eredetéről németül és magyarul, különböző kalendáriumokkal ismerkedtünk meg. Karácsonyi étel, italrecepteket gyűjtöttünk

 
 
2014. december
 

December 5-én a Kenyérgyárban tettünk látogatást. Megismerkedtünk a tésztafeldolgozás, a kenyérgyártás szakaszaival. A dagasztás, sütés lépéseit nagy érdeklődéssel figyeltük, Tálas Attila szakmai tudása mindenkit lenyűgözött. Üzemlátogatásunkat a frissen sült kenyér kóstolásával zártuk.

 

 

2014. novemberben a projektfeldolgozásokon az EU fogyasztói jogairól tanultunk. Eljátszottuk a környezettudatos vásárlást, a fogyasztói szemléletet alakítottuk szituációs játékokon keresztül.

 

 

2014. novemberben a tantárgyi fejlesztéseken karácsonyi ünnepi díszeket készítettünk. Képeslapot írtunk idegen nyelven egy barátunknak. Egy rövid kis filmet néztünk meg a bécsi Máriahilferstrasséról.

 
 
2014. november
 
Az egészséges táplálkozás témájában is nagyon sok - akár egymással ellentétes - tanácsot, szabályt találhatunk, és ember legyen a talpán, aki ezek között igazán ki tud igazodni. Mindenki szeretne egészségesen élni és táplálkozni; ehhez próbáltunk segítséget adni tanítványainknak. November 20-án ismét egy vetélkedő keretében – „Egészséges táplálkozás”- mérték össze tudásukat a gyerekek. Táplálkozási totó, rejtvény, kérdőív segítette őket a témában való eligazodásban. A vetélkedés a tornateremben folytatódott. Hangulatos, játékos sorversenyekkel zártuk a délutánt.    
 
 

November 11-én „Ép testben - ép a lélek” címmel vetélkedőt rendeztünk a gyerekeknek azért, hogy a diákok kellő ösztönzést érezzenek és tudást szerezzenek egy személyes és környezeti értelemben egyaránt ésszerű, a lehetőségeket felismerő és felhasználni tudó, egészséges életvitelhez. A gyerekek 5 fős csapatokban dolgoztak, a vetélkedő során játékos feladatokat oldottak meg, válaszoltak a villámkérdésekre. Sok-sok nevetés, jó hangulat jellemezte a programot. Már akkor elértük céljainkat, ha a vetélkedő során elhangzottakból bármilyen jó tanácsot is megfogadnak diákjaink.

 
 

November 10-én Magyarország első nemzeti parkjában jártunk, mely méltán került fel az UNESCO Világörökségi Listájára. A Hortobágy Öreg-tavi kisvasúttal a halastavak belső gátja mentén tettünk meg egy kb. 5 km-es távot, s a végállomásnál kiszállva egy rövid pallóúton sétálva, magaslesen körültekintve ismerhettük meg a halastavi növény- és madárvilágot. Sajnos a sűrű köd miatt sokszor egymást is alig láttuk, nemhogy az itt pihenő szürke gémeket! 

 
 

2014. november 6-án Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja 18. alkalommal rendezte meg novemberben a „Szakmák világa” Pályaválasztási Kiállítás és Szakmai Napokat. A program lehetőséget teremtett arra, hogy a pályaválasztás előtt álló diákjaink tájékozódjanak a szakiskolákban, szakközépiskolákban, gimnáziumokban, folyó képzések tartalmáról, a jelentkezések feltételeiről, az iskolai, kollégiumi életről. A rendezvényen a szakképző iskolák bemutatták azokat a szakképzési lehetőségeket, amelyek összhangban állnak a megye munkaerő-piaci igényeivel, a bemutatott szakmák jelentős része tükrözi a térség munkaerő-piaci igényét. Lehetőség volt egy-egy szakma egyes munkafolyamatainak kipróbálására is. A tanulók nagyon élvezték a kiállítást, azt, hogy személyesen is beszélgethettek egy-egy iskola tanulóival, kipróbálhatták az intézmény szolgáltatásait. Úgy gondoljuk, hogy ezzel az úttal is elősegítettük tanulóink megalapozott pályaválasztási döntéseit.

 
 

Nyolcadikos tanulóink életük egyik legfontosabb döntése előtt állnak; már nem sok idő van jelentkezési lapok véglegesítésére. Azért terveztük a programba az üzemlátogatásokat, hogy a gyerekek saját szemükkel ismerkedjenek meg a munka világával, azzal a fegyelemmel, kitarással, ami a dolgozó embert elkíséri a napi 8-12 óráján. November 5-én a T-Plasztik Kft. üzemrészeit végigjárva a gyerekek megismerkedtek a munkafolyamatokkal, a fizikai munka nehézségeivel. 

 
 

2014. októberben a projektfeldolgozásokon híres magyarok életútját követtük végig, akik 1956-ban mentek külföldre. interneten információkat kerestünk, az elkészült anyagból tablót készítettünk.

 

 

2014. októberben a tantárgyi fejlesztéseken Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága volt a téma. Gyakoroltuk a lényegkiemelést, vázlatírást, a szövegek bekezdések szerinti feldolgozását.

 

 

2014. október

2014. október 20-án a  zenei világnap alkalmából rendezett vetélkedőn a gyerekek öt fős csapatokban mérték össze tudásukat. Az ötletes, fantáziát is megmozgató, de zenei ismereteket sem nélkülöző feladatok nagy sikert arattak a tanulók körében. 

 

Október 16-án gyomaendrődi testvériskolánkat látogattuk meg. Igazgató asszony bemutatta az iskolát, majd körbesétáltunk, bekukkantottunk az alsós és felsős osztályokba is. A közös ebéd után közös séta következett a Szarvasi arborétumban - közismertebb nevén Pepi-kertben -, mely hazánk egyik legnagyobb és legjelentősebb élő fagyűjteményének számít. Hosszas bolyongás után sikerült fellelnünk a száz évet megélt mocsárciprusokat és mamutfenyőket.

 

 

2014. szeptemberben a projektfeldolgozásokon az EU alapító atyáiról állítottunk össze rövid ismertetőket, fontos eseményeket állítottunk időrendbe.

 

 

2014. szeptemberben a tantárgyi fejlesztéseken az angol és a német nyelvterület szokásaival, hagyományaival ismerkedtünk meg. Megterveztük a karácsonyi színpadképeket. 

 

2014. június

2014. június  17-én  Budapesten voltunk kirándulni.  Először a Planetáriumban néztük meg a „Nap gyermekei” című előadást. Felejthetetlen élmény volt számunkra, amikor elsötétült a terem és megjelent a csillagos égbolt.  Nehéz érzékletesen szemléltetni közvetlen kozmikus környezetünket, ha nem próbáljuk megtalálni a helyes léptéket. Az előadásban a Naprendszert úgy kicsinyítették le, hogy a 139 mm átmérőjű Naptól 595 méter távolságban lévő Plútónak mindössze 0,2 mm az átmérője. Ám ebben a kicsinyítésben a Naphoz hasonló legközelebbi csillag – az Alfa Centauri – már több mint 4100 km távolságra kerülne! Csodálattal néztük az univerzum kiterjedését.

Az előadás után a Planetárium mögötti területen a Nap-órát tekintettük meg, melynek működéséhez tájékoztatót kaptunk. Szinte mindegyikünknek sikerült megfejteni a Nap-órán lévő titkos betűket.

Utunk a Nemzeti Múzeumban folytatódott, ahol szakavatott idegenvezető vezetett végig bennünket a magyar történelem zivataros évszázadain. Közös fagyizás, ugrálóvárazás zárta ezt az élménydús napot.

 

2014. májusban a projektfeldolgozásokon egy játékos vetélkedőt rendeztünk Magyarország EU-hoz csatlakozása 10. évfordulója alkalmából. Ügyességi feladatokkal emlékeztünk az évfordulóra. Szituációs játékokkal, irányított vitákkal beszélgettünk az illemtanról; jó és rossz példákat gyűjtöttünk össze. Népszerű, az EU-ról szóló honlapokkal ismerkedtünk meg.

 

2014. májusban a tantárgyi fejlesztéseken a pénz funkcióit és a funkciók jellemzőit értelmeztük közösen. Megismerkedtünk az EU hivatalos pénznemével, a bevezetés megfelelésének követelményeivel. Az EU-ban használt valuták árfolyamait hasonlítottuk össze.

 

2014. május

6-án Magyarország egyetlen olyan falujába mentünk kirándulni, amely szerepel az UNESCO világörökség listáján, így világszerte ismert. Hollókő a Cserhát-hegység dombjai között bújik meg.

A Postamúzeumban „A Palócföld postája” című kiállítás két teremben mutatta be a palócság postahálózatának fejlődését, és a palócokkal összefüggő postai emlékeket. Ez utóbbiak a képeslapoktól a bélyegeken át a bankjegyekig jellegzetes palóc tájakat, viseleteket és embereket örökítenek meg.

A Kézműves Nyomdaműhelyben nyomdász szakmatörténeti kiállítást tekinttettünk meg és interaktív bemutatón vettünk részt. Kézbe vehettük több Gutenberg János által feltalált eszközt, amelyet egy 19. századi nyomdász is használt. Nagyon érdekes volt a mini könyvkiállítás, a művészi nyomatok, linók és fametszetek. A korabeli nyomdászműhely mindenki kipróbálta 200 éves fém Gutenberg-prést, amelyen hollókői örök emléket nyomtattunk magunknak; volt, aki a várat választotta, mások a templomot.

Hollókő ófalujában található a Palóc Babamúzeum, ahol közel 200 nagyméretű porcelán babát csodáltunk meg, melyek a palócföld színes népviseleteiben pompáztak.

Érdemes volt a vár romjaihoz is felsétálnunk, a kiállításon az itt talált fegyvermaradványokat, ágyúgolyókat, kőfaragványokat is láttunk. Gyönyörű kilátás nyílt innen a környező védett területre, amely a Bükki Nemzeti Parkhoz tartozik. Élményekkel gazdagon érkeztünk haza.

 

2014. április

A gyerekek 10 alkalommal úszásoktatáson vettek részt, hiszen a nyári bentlakásos táborban való részvétel egyik feltétele az úszástudás.

 

 2014. április 7-én a foglalkozást az informatika teremben tartottuk, mert megismerkedtünk testvériskolánkkal. Együtt néztük meg a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola honlapját, szakmai vezetőnk mesélt az iskolában tett látogatásáról, első benyomásairól.

 

2014. április 23-án a szenvedélybetegségekről tartottak nekünk megdöbbentő előadást a DADA-program szakemberei. Megtanultuk, hogyan csoportosítjuk a drogokat, milyen hatásuk van a szervezetre.

                                                Meghívott vendégeink

 

Április 28-án két megdöbbentő kisfilmet néztünk meg – „Utolsó belövés” és „Rekviem egy álomért”  címmel a kábítószer használatára utaló jelekről, láttuk, milyen borzalmakat okoz az emberi szervezetben a drogfüggőség.

Április 30-án szituációs játékokkal megtanultuk, hogyan kell „NEM-et” mondani, ha valaki füves cigarettát, vagy valami szokatlan dolgot kínál nekünk az utcán. Mi már tudjuk,  hogy a hogy a kábítószer-használat nem tartozik hozzá az emberek életéhez, drog nélkül is lehet élni.

 

2014. március

Gyomaendrődre látogattunk. Végre személyesen is megismerkedhettünk testvériskolánk szakmai megvalósítóival! A szakmai találkozón egyeztettük a program sikeres megvalósításához szükséges lépéseket.

A projekt feldolgozása során a gyermekek megismerkedtek az EU alapító atyáival, annak történetével, 1945-től napjainkig. Atlasz, vaktérképek segítették földrajzi ismereteik bővülését, ppt segítségével ismételték át mindazt, amit az EU-ról idáig tanultak, eddigi majd tudásukról egy TOTÓ-ban adtak számot.

A tantárgyi fejlesztés során a tanulók a vázlatírást, szövegfeldolgozást, a segédeszközök megfelelő használatát gyakorolták. A tagállamok csatlakozásának időpontjait sorrendbe rakták, az évszámokhoz a csatlakozó országokat társították.

 

2014. február

 

Elkezdődött „Uniós barangoló” projektünk feldolgozása. Első alkalommal egy ráhangoló, motiváló tréningen gondolatban beutaztuk az EU tagállamait, majd mindenki kiválasztotta, hogy milyen közlekedési eszközzel járja be a tagállamokat, a csoportból kivel utazna szívesen. „Járműveinket” fényképeinkkel  színesítettük.

A projekt feldolgozása a gyerekek - különböző technikákat felhasználva – elkészítették, értelmezték az EU jelképeit. Térképen, vaktérképen megkeresték a tagállamokat, megnevezték, jelölték a fővárosokat, megismerkedtek az egyes országok legfontosabb sajátosságaival, különös tekintettel a szomszédos országokra.

A tantárgyi fejlesztés során a gyermekek megismerkedtek a bécsi klasszikus zeneszerzőkkel, Beethoven életével, meghallgatták a IX. szimfóniát. Tanári bemutatás után az EU Himnuszát énekelték közösen, elemezték a dallamot, értelmezték a szöveget. Megismerkedtek az EU jelképeivel, a tulajdonnevek helyesírását gyakorolták.

 

2014. január

Megtörtént a tanulók kiválasztása, a projektben részt vevő pedagógusok felkészítése.

31-én került sor a szülői értekezlet megtartására, ahol prezentáció keretében ismertettük a szülőkkel a projektet.

Hírek

Üdvözöljük az új weboldalunkon

2014.04.05 13:47
Büszkén értesítjük, hogy elindult az új weboldalunk! A legfrissebb híreket itt olvashatja, melyekben tájékoztatjuk Önt az aktuális és közelgő eseményekről, amelyeken mi is részt veszünk. Az aktuális szolgáltatásainkat is folyamatosan frissítjük. Látogasson el hozzánk gyakran! Erősségünk a...

Készíts ingyenes honlapot Webnode