Jászladányi programok

 
 

2015. májusban a projektfeldolgozásokon az Európai Éveket vettük számba 2010 óta. Megtanultuk, milyen célt szolgálnak az Európai évek, hogyan dől el és mi lesz az év témája.

 

 

2015. májusban a tantárgyi fejlesztéseken először egy PPT-t néztünk meg a magyarországi veszélyeztetett állatokról, növényekről. Megismerkedtünk a Vörös lista fogalmával, céljaival. Az Interneten található anyagokból vázlatokat készítettünk.

 
 

2015. május 30-án Aggtelken voltunk, a Világörökség részét képező Baradla-Domica barlangrendszerben. Megismerkedtünk a Baradla-barlang 6,7km hosszú főágával, a túrát 4 óra 20 perc alatt teljesítettük. A túra az aggteleki főbejárattól indult és egészen a Hangversenyteremig az útvonala megegyezik a rövidtúra útvonalával. A teremből azonban az út a Csónakázó-tó mellett vezetett tovább a tó végénél lévő gátig.

 Innen kezdődtek a kalandok! A barlang kiépítetlen szakaszán a közlekedést a szükséges helyeken létesített hidak, lépcsők segítették, a világítást pedig a csoport tagjainak lámpái biztosították egészen a Vörös-tói-ág becsatlakozásáig. Sokszor csak botorkáltunk, csúszkáltunk a vizes köveken, de szerencsére baleset nem történt.

A kalandtúra felejthetetlen élménye zenehallgatással egészült ki a páratlan akusztikájú aggteleki Hangversenyteremben, valamint a jósvafői Óriások termében.
 
 
2015. május 28-án tartottuk meg projektzáró foglalkozásunkat. Visszaidéztük a másfél év legfontosabb eseményeit, legérdekesebb történéseit. A kirándulásokat, a vetélkedőket, a gyárlátogatásokat, a nyári tábort, az együtt töltött sok-sok izgalmas órát. Mindenki apró kis ajándékot kapott, ami örök emléke marad ennek a projektnek.
 
 

2015. május 22-23-án Poroszlón voltunk az utolsó közös testvériskolai kirándulásunkon. Sajnos, a rossz idő kicsit elrontotta a programokat, áztunk-fáztunk. A Fűzfa Hotel És Pihenőparkban fantasztikusan éreztük magunkat, a szobák csodálatosak voltak. Az 1. napot a Tisza-tavi Ökocentumban töltöttük, amely bemutatta a Tisza-tó természeti kincseit, rejtett csodáit. A látogatóközpont Európa legnagyobb édesvizű akváriuma. Az akváriumban olyan élményben volt részünk, mintha a víz mélyén sétálnánk. Az egymillió liter össztérfogatú akváriumrendszer nem csak méretében, de komplexitásában is egyedi. A forrástól a tó mélyéig mutatja be a fajokat: az apró kövi csíktól az egykoron hazánkban élt vizáig. Itt a világ legnagyobb édesvízi halának 2 méteres példányai a fejünk fölött úszkáltak. A 2. napon már szakadó esőben mentünk át a Kalandszigetre, ahol „igazi kalandban” volt része annak, aki nem ázott bőrig. A Kalandsziget a Tisza-tó közepén Tiszafüreden helyezkedik el és számtalan élményekkel teli programot kínál mindenki számára a sport és szabadidő aktív eltöltésére egy csodálatos erdei környezetben. Mi a 140 akadályból álló kalandpálya rendszert próbáltuk ki, kisebb-nagyobb sikerekkel. Az élmény felejthetetlen volt, igazi adrenalin-próba!

 
 

2015. május 18-án ismét versenyeztünk. Eddigi uniós ismereteinkről adtunk számot az EU-kvíz keretében, miután PPT segítségével „átismételtük” a legfontosabb tudnivalókat az Európai Unióról. Most nem csoportban dolgoztunk, hanem egyénileg. A TOTÓ kitöltése után villámkérdések következtek, amíg az értékelés elkészült. A helyezettek oklevelet és jutalmakat vehettek át. Az eredményhirdetés után közösen meghallgattuk az EU himnuszát.

 

 

2015. május 11-én emlékeztünk meg a „Madarak és Fák Napjáról vetélkedő keretében.

A Madarak és Fák Napjának célja, hogy különböző megemlékezésekkel, rendezvényekkel a társadalom, különösen az ifjúság természetvédelem iránti elkötelezettségét kialakítsa, elmélyítse. Időpontja a hatályos természetvédelmi törvény szerint minden év május 10-e.  A hagyomány immáron több mint száz éves. Megszervezésének közvetlen előzménye a hasznos madarak védelme érdekében 1902-ben kötött párizsi egyezmény, mely után Chernel István ornitológus még ebben az évben megszervezte az első madarak és fák napját.

A 25 gyerek 5 fős csapatokban versenyzett, érdekesebbnél-érdekesebb feladatokat kellett megoldaniuk. A vetélkedő eredményhirdetéssel zárult, majd közösen 8 darab tuját ültettünk el az iskola udvarán.

 
 

2015. május 6-án a parkerdőben voltunk kerékpártúrán. Ebéd után indultunk, felszerelkezve pumpákkal, láthatósági mellényekkel, uzsonnával, vízzel. Megbeszéltük, hogy milyen sorrendben haladunk egymás után, milyen követési távolságot kell betartanunk, stb. Külön figyelmet fordítottunk a természet megóvására, kértük a gyerekeket, ne szedjenek virágot, ne nyúljanak a növényekhez, és ne szemeteljenek. A szülők segítségével sikeresen teljesítettük a túrát, testnevelésből mindenki kapott egy-egy ötöst. Sokan nagyon elfáradtak, nyűgösek voltak. A gyerekek állóképessége mindenképpen fejlesztésre szorul!

 

 

2015. áprilisban a projektfeldolgozásokon Európa természetvédelmi területeivel, a NATURA 2000 céljaival ismerkedtünk meg.

 

 

2015. áprilisban a tantárgyi fejlesztéseken az EU csatlakozás előnyeit, hátrányait ismertük meg. Megnéztünk egy környezetvédelmi és szelektív hulladékgyűjtésről készült PPT-t.

 
 
2015. április
 

Áprilisban gyomaendrődi barátainkat láttuk vendégül a 20. TÁTIKA rendezvényünkön.

 

 

2015. márciusban a projektfeldolgozásokon a fogyasztói szokások alakítása volt a téma; energiatakarékos izzók használata, mosogatás, tisztálkodás – nem pazarló módon! Megismerkedtünk az ökocímrendszer használatával, a zöld fővárosokat az Interneten kerestük meg.

 

 

2015. márciusban a tantárgyi fejlesztéseken a globális környezetei problémákkal foglalkoztunk, gyakoroltuk az önálló véleményalkotás kifejezését.  Megismerkedtünk a légkörhöz kapcsolódó globális problémákkal is.

 

 

2015. februárban a projektfeldolgozásokon a munkaügyi központok szerepével ismerkedtünk meg. Információkat gyűjtöttünk az Interneten, a „Fiatalok New Deal” programját ismertük meg az Egyesült Királyságban.

 

 

2015. februárban a tantárgyi fejlesztéseken az EU történeti áttekintése után az EU-s országok viselkedéskultúrájával, illemszabályaival ismerkedtünk meg. Összehasonlítottuk a különböző államformákat.

 
 
2015. február
 

Februárban Szolnokon a Szigligeti Színházban voltunk, Óz, a nagy varázsló című előadást tekintettük meg. Izgatottan készültek a gyerekek, hiszen mindenkinek ez volt az első színházlátogatása. Ez egy kultikus darab. Ott van benne a barátság, a kitartás, a hűség, a célért való küzdelem, a változtatásra való késztetés. Nemcsak gyerekeknek szól ez, de a felnőtteknek is tanulságos, azon túl, hogy nagyon szórakoztató. 

 

 

2015. januárban a projektfeldolgozásokon az EU nyújtotta karrier-lehetőségekről beszélgettünk. Önéletrajzot írtunk, bemutatkozó levelet készítetünk, megvitattuk, hogy mit jelent számunkra a karrier.

 

 

2015. januárban a tantárgyi fejlesztéseken megbeszéltük az önéletrajz formájának tartalmát, önálló fogalmazást írtunk egy álláskereső cégnek. Tanulmányoztuk a külföldi munkavállalás feltételeit.

 
 
2015. január
 

A pályaválasztási vetélkedőt a továbbtanulásra való felkészülés időszakában, a jelentkezési lapok beadása előtt szerveztük meg januárban.

A feladatokat úgy állítottuk össze. hogy a tanulók fel tudják használni azokat az ismereteket, amelyeket a Pályaválasztási kiállításon, illetve a FIT központban szereztek.

A vetélkedővel segítséget szerettünk volna nyújtani a tanulóknak – képességeiknek és érdeklődési körüknek megfelelő – a megfelelő szakma, illetve iskola kiválasztásában.

A verseny során a tanulók kommunikációs, helyzetfelismerő, lényeglátó és kreatív képességei egyaránt felszínre kerültek. A vetélkedőn a 7-8. osztályos tanulók vettek részt, a többiek szurkoltak. A tanulók 5 fős csapatokban versenyeztek. A feladatok javítása, értékelése szóban és írásban a helyszínen történt. Így a vetélkedő végén eredményt tudtunk hirdetni, az okleveleket is kiosztottuk.

 

 

2014. decemberben a projektfeldolgozásokon a téma az EU főbb intézményeinek jellemzői, azok feladata, hatásköre, a döntéshozatali folyamatok és eljárások menete volt. Az Internet információit gyűjtöttük össze, sok új ismeretet dolgoztunk fel.

 

 

2014. decemberben a tantárgyi fejlesztéseken rövid ismertetőt hallottunk a kalendárium eredetéről németül és magyarul, különböző kalendáriumokkal ismerkedtünk meg. Karácsonyi étel, italrecepteket gyűjtöttünk

 
 
2014. december
 

December 5-én a Kenyérgyárban tettünk látogatást. Megismerkedtünk a tésztafeldolgozás, a kenyérgyártás szakaszaival. A dagasztás, sütés lépéseit nagy érdeklődéssel figyeltük, Tálas Attila szakmai tudása mindenkit lenyűgözött. Üzemlátogatásunkat a frissen sült kenyér kóstolásával zártuk.

 

 

2014. novemberben a projektfeldolgozásokon az EU fogyasztói jogairól tanultunk. Eljátszottuk a környezettudatos vásárlást, a fogyasztói szemléletet alakítottuk szituációs játékokon keresztül.

 

 

2014. novemberben a tantárgyi fejlesztéseken karácsonyi ünnepi díszeket készítettünk. Képeslapot írtunk idegen nyelven egy barátunknak. Egy rövid kis filmet néztünk meg a bécsi Máriahilferstrasséról.

 
 
2014. november
 
Az egészséges táplálkozás témájában is nagyon sok - akár egymással ellentétes - tanácsot, szabályt találhatunk, és ember legyen a talpán, aki ezek között igazán ki tud igazodni. Mindenki szeretne egészségesen élni és táplálkozni; ehhez próbáltunk segítséget adni tanítványainknak. November 20-án ismét egy vetélkedő keretében – „Egészséges táplálkozás”- mérték össze tudásukat a gyerekek. Táplálkozási totó, rejtvény, kérdőív segítette őket a témában való eligazodásban. A vetélkedés a tornateremben folytatódott. Hangulatos, játékos sorversenyekkel zártuk a délutánt.    
 
 

November 11-én „Ép testben - ép a lélek” címmel vetélkedőt rendeztünk a gyerekeknek azért, hogy a diákok kellő ösztönzést érezzenek és tudást szerezzenek egy személyes és környezeti értelemben egyaránt ésszerű, a lehetőségeket felismerő és felhasználni tudó, egészséges életvitelhez. A gyerekek 5 fős csapatokban dolgoztak, a vetélkedő során játékos feladatokat oldottak meg, válaszoltak a villámkérdésekre. Sok-sok nevetés, jó hangulat jellemezte a programot. Már akkor elértük céljainkat, ha a vetélkedő során elhangzottakból bármilyen jó tanácsot is megfogadnak diákjaink.

 
 

November 10-én Magyarország első nemzeti parkjában jártunk, mely méltán került fel az UNESCO Világörökségi Listájára. A Hortobágy Öreg-tavi kisvasúttal a halastavak belső gátja mentén tettünk meg egy kb. 5 km-es távot, s a végállomásnál kiszállva egy rövid pallóúton sétálva, magaslesen körültekintve ismerhettük meg a halastavi növény- és madárvilágot. Sajnos a sűrű köd miatt sokszor egymást is alig láttuk, nemhogy az itt pihenő szürke gémeket! 

 
 

2014. november 6-án Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja 18. alkalommal rendezte meg novemberben a „Szakmák világa” Pályaválasztási Kiállítás és Szakmai Napokat. A program lehetőséget teremtett arra, hogy a pályaválasztás előtt álló diákjaink tájékozódjanak a szakiskolákban, szakközépiskolákban, gimnáziumokban, folyó képzések tartalmáról, a jelentkezések feltételeiről, az iskolai, kollégiumi életről. A rendezvényen a szakképző iskolák bemutatták azokat a szakképzési lehetőségeket, amelyek összhangban állnak a megye munkaerő-piaci igényeivel, a bemutatott szakmák jelentős része tükrözi a térség munkaerő-piaci igényét. Lehetőség volt egy-egy szakma egyes munkafolyamatainak kipróbálására is. A tanulók nagyon élvezték a kiállítást, azt, hogy személyesen is beszélgethettek egy-egy iskola tanulóival, kipróbálhatták az intézmény szolgáltatásait. Úgy gondoljuk, hogy ezzel az úttal is elősegítettük tanulóink megalapozott pályaválasztási döntéseit.

 
 

Nyolcadikos tanulóink életük egyik legfontosabb döntése előtt állnak; már nem sok idő van jelentkezési lapok véglegesítésére. Azért terveztük a programba az üzemlátogatásokat, hogy a gyerekek saját szemükkel ismerkedjenek meg a munka világával, azzal a fegyelemmel, kitarással, ami a dolgozó embert elkíséri a napi 8-12 óráján. November 5-én a T-Plasztik Kft. üzemrészeit végigjárva a gyerekek megismerkedtek a munkafolyamatokkal, a fizikai munka nehézségeivel. 

 
 

2014. októberben a projektfeldolgozásokon híres magyarok életútját követtük végig, akik 1956-ban mentek külföldre. interneten információkat kerestünk, az elkészült anyagból tablót készítettünk.

 

 

2014. októberben a tantárgyi fejlesztéseken Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága volt a téma. Gyakoroltuk a lényegkiemelést, vázlatírást, a szövegek bekezdések szerinti feldolgozását.

 

 

2014. október

2014. október 20-án a  zenei világnap alkalmából rendezett vetélkedőn a gyerekek öt fős csapatokban mérték össze tudásukat. Az ötletes, fantáziát is megmozgató, de zenei ismereteket sem nélkülöző feladatok nagy sikert arattak a tanulók körében. 

 

Október 16-án gyomaendrődi testvériskolánkat látogattuk meg. Igazgató asszony bemutatta az iskolát, majd körbesétáltunk, bekukkantottunk az alsós és felsős osztályokba is. A közös ebéd után közös séta következett a Szarvasi arborétumban - közismertebb nevén Pepi-kertben -, mely hazánk egyik legnagyobb és legjelentősebb élő fagyűjteményének számít. Hosszas bolyongás után sikerült fellelnünk a száz évet megélt mocsárciprusokat és mamutfenyőket.

 

 

2014. szeptemberben a projektfeldolgozásokon az EU alapító atyáiról állítottunk össze rövid ismertetőket, fontos eseményeket állítottunk időrendbe.

 

 

2014. szeptemberben a tantárgyi fejlesztéseken az angol és a német nyelvterület szokásaival, hagyományaival ismerkedtünk meg. Megterveztük a karácsonyi színpadképeket. 

 

2014. június

2014. június  17-én  Budapesten voltunk kirándulni.  Először a Planetáriumban néztük meg a „Nap gyermekei” című előadást. Felejthetetlen élmény volt számunkra, amikor elsötétült a terem és megjelent a csillagos égbolt.  Nehéz érzékletesen szemléltetni közvetlen kozmikus környezetünket, ha nem próbáljuk megtalálni a helyes léptéket. Az előadásban a Naprendszert úgy kicsinyítették le, hogy a 139 mm átmérőjű Naptól 595 méter távolságban lévő Plútónak mindössze 0,2 mm az átmérője. Ám ebben a kicsinyítésben a Naphoz hasonló legközelebbi csillag – az Alfa Centauri – már több mint 4100 km távolságra kerülne! Csodálattal néztük az univerzum kiterjedését.

Az előadás után a Planetárium mögötti területen a Nap-órát tekintettük meg, melynek működéséhez tájékoztatót kaptunk. Szinte mindegyikünknek sikerült megfejteni a Nap-órán lévő titkos betűket.

Utunk a Nemzeti Múzeumban folytatódott, ahol szakavatott idegenvezető vezetett végig bennünket a magyar történelem zivataros évszázadain. Közös fagyizás, ugrálóvárazás zárta ezt az élménydús napot.

 

2014. májusban a projektfeldolgozásokon egy játékos vetélkedőt rendeztünk Magyarország EU-hoz csatlakozása 10. évfordulója alkalmából. Ügyességi feladatokkal emlékeztünk az évfordulóra. Szituációs játékokkal, irányított vitákkal beszélgettünk az illemtanról; jó és rossz példákat gyűjtöttünk össze. Népszerű, az EU-ról szóló honlapokkal ismerkedtünk meg.

 

2014. májusban a tantárgyi fejlesztéseken a pénz funkcióit és a funkciók jellemzőit értelmeztük közösen. Megismerkedtünk az EU hivatalos pénznemével, a bevezetés megfelelésének követelményeivel. Az EU-ban használt valuták árfolyamait hasonlítottuk össze.

 

2014. május

6-án Magyarország egyetlen olyan falujába mentünk kirándulni, amely szerepel az UNESCO világörökség listáján, így világszerte ismert. Hollókő a Cserhát-hegység dombjai között bújik meg.

A Postamúzeumban „A Palócföld postája” című kiállítás két teremben mutatta be a palócság postahálózatának fejlődését, és a palócokkal összefüggő postai emlékeket. Ez utóbbiak a képeslapoktól a bélyegeken át a bankjegyekig jellegzetes palóc tájakat, viseleteket és embereket örökítenek meg.

A Kézműves Nyomdaműhelyben nyomdász szakmatörténeti kiállítást tekinttettünk meg és interaktív bemutatón vettünk részt. Kézbe vehettük több Gutenberg János által feltalált eszközt, amelyet egy 19. századi nyomdász is használt. Nagyon érdekes volt a mini könyvkiállítás, a művészi nyomatok, linók és fametszetek. A korabeli nyomdászműhely mindenki kipróbálta 200 éves fém Gutenberg-prést, amelyen hollókői örök emléket nyomtattunk magunknak; volt, aki a várat választotta, mások a templomot.

Hollókő ófalujában található a Palóc Babamúzeum, ahol közel 200 nagyméretű porcelán babát csodáltunk meg, melyek a palócföld színes népviseleteiben pompáztak.

Érdemes volt a vár romjaihoz is felsétálnunk, a kiállításon az itt talált fegyvermaradványokat, ágyúgolyókat, kőfaragványokat is láttunk. Gyönyörű kilátás nyílt innen a környező védett területre, amely a Bükki Nemzeti Parkhoz tartozik. Élményekkel gazdagon érkeztünk haza.

 

2014. április

A gyerekek 10 alkalommal úszásoktatáson vettek részt, hiszen a nyári bentlakásos táborban való részvétel egyik feltétele az úszástudás.

 

 2014. április 7-én a foglalkozást az informatika teremben tartottuk, mert megismerkedtünk testvériskolánkkal. Együtt néztük meg a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola honlapját, szakmai vezetőnk mesélt az iskolában tett látogatásáról, első benyomásairól.

 

2014. április 23-án a szenvedélybetegségekről tartottak nekünk megdöbbentő előadást a DADA-program szakemberei. Megtanultuk, hogyan csoportosítjuk a drogokat, milyen hatásuk van a szervezetre.

                                                Meghívott vendégeink

 

Április 28-án két megdöbbentő kisfilmet néztünk meg – „Utolsó belövés” és „Rekviem egy álomért”  címmel a kábítószer használatára utaló jelekről, láttuk, milyen borzalmakat okoz az emberi szervezetben a drogfüggőség.

Április 30-án szituációs játékokkal megtanultuk, hogyan kell „NEM-et” mondani, ha valaki füves cigarettát, vagy valami szokatlan dolgot kínál nekünk az utcán. Mi már tudjuk,  hogy a hogy a kábítószer-használat nem tartozik hozzá az emberek életéhez, drog nélkül is lehet élni.

 

2014. március

Gyomaendrődre látogattunk. Végre személyesen is megismerkedhettünk testvériskolánk szakmai megvalósítóival! A szakmai találkozón egyeztettük a program sikeres megvalósításához szükséges lépéseket.

A projekt feldolgozása során a gyermekek megismerkedtek az EU alapító atyáival, annak történetével, 1945-től napjainkig. Atlasz, vaktérképek segítették földrajzi ismereteik bővülését, ppt segítségével ismételték át mindazt, amit az EU-ról idáig tanultak, eddigi majd tudásukról egy TOTÓ-ban adtak számot.

A tantárgyi fejlesztés során a tanulók a vázlatírást, szövegfeldolgozást, a segédeszközök megfelelő használatát gyakorolták. A tagállamok csatlakozásának időpontjait sorrendbe rakták, az évszámokhoz a csatlakozó országokat társították.

 

2014. február

 

Elkezdődött „Uniós barangoló” projektünk feldolgozása. Első alkalommal egy ráhangoló, motiváló tréningen gondolatban beutaztuk az EU tagállamait, majd mindenki kiválasztotta, hogy milyen közlekedési eszközzel járja be a tagállamokat, a csoportból kivel utazna szívesen. „Járműveinket” fényképeinkkel  színesítettük.

A projekt feldolgozása a gyerekek - különböző technikákat felhasználva – elkészítették, értelmezték az EU jelképeit. Térképen, vaktérképen megkeresték a tagállamokat, megnevezték, jelölték a fővárosokat, megismerkedtek az egyes országok legfontosabb sajátosságaival, különös tekintettel a szomszédos országokra.

A tantárgyi fejlesztés során a gyermekek megismerkedtek a bécsi klasszikus zeneszerzőkkel, Beethoven életével, meghallgatták a IX. szimfóniát. Tanári bemutatás után az EU Himnuszát énekelték közösen, elemezték a dallamot, értelmezték a szöveget. Megismerkedtek az EU jelképeivel, a tulajdonnevek helyesírását gyakorolták.

 

2014. január

Megtörtént a tanulók kiválasztása, a projektben részt vevő pedagógusok felkészítése.

31-én került sor a szülői értekezlet megtartására, ahol prezentáció keretében ismertettük a szülőkkel a projektet.

Hírek

Üdvözöljük az új weboldalunkon

2014.04.05 13:47
Büszkén értesítjük, hogy elindult az új weboldalunk! A legfrissebb híreket itt olvashatja, melyekben tájékoztatjuk Önt az aktuális és közelgő eseményekről, amelyeken mi is részt veszünk. Az aktuális szolgáltatásainkat is folyamatosan frissítjük. Látogasson el hozzánk gyakran! Erősségünk a...